Levande mötesplats genom historien

Nacka strand har alltid varit en framgångsrik och levande mötesplats. Från ett industriområde där de allra första tändkulemotorerna rullade igång i början av förra seklet och platsen dit Chrysler-bilar kom i paket från andra sidan Atlanten på 1930-talet. Vidare till ett storbolagsområde där teknikföretagen utförde stordåd under IT-revolutionen – och nu, ett nytänkande entreprenörsområde och Sveriges främsta modekvarter. Den som besöker Nacka Strand kan betrakta de vackert bevarade industrilokalerna från 1800-talet sida vid sida med de moderna kontorslokalerna och modekvarteren.

Det som vi idag känner som Nacka strand tillhörde ursprungligen Stora Sickla gård som i mitten av 1800-talet styckades av för att hyras ut till sommarnöjen. Stadsdelen som kom att bli Nacka Strand kallades på den tiden för Augustendal som i slutet av förra seklet köptes upp av pionjären och fabrikören J.V. Svenson. Han var en idérik och driftig man som gjort sig en förmögenhet på att tillverka Primuskök och ville fortsätta sin karriär genom att starta en automobilfabrik. Men bilmarknaden var osäker och i väntan på en tydligare riktning började han istället att tillverka tändkulemotorer. Det skulle visa sig vara ett bra val då verksamheten växte till en av Sveriges största arbetsplatser med 500 anställda år 1916.

De flesta anställda bodde i företagets egna bostäder runtom i Nacka strand varav några finns kvar än idag (om du traskar upp för backen ovanför fabriken kan du se de små röda husen).

J.V. Svensson, som var en mycket omtyckt man i trakten med stort hjärta och engagemang i det lokala, bodde själv i det ståtliga hus nere vid vattnet som idag är känt som Fabrikörsvillan. Men som alla framgångssagor har även den om J.V Svensson ett slut. Hårda tider kom och handelsrestriktioner, politik och världsdepression tvingade honom att låta bankerna ta över hans livsverk. Dock fick han behålla sin villa och lät aldrig förlusten knäcka honom.

År 1937 såldes marken och fabriken till Svenska Bilfabriken som satsade på att montera och importera bildelar i lådor från USA och montera Chrysler och Dodge på svensk mark. Chefen för Svenska Bilfabriken, Gunnar Philipson, startade senare även Philipsons Automobil AB och ända in på 80-talet fungerade den gamla bilfabriken som uppställningsplats för de Mercedesbilar som Philipsons importerade.

I början av 80-talet inleddes en omfattande omvandling av Nacka strand. Nacka kommun såg en stor fördel i läget och började bygga bostäder och arbetsplatser där vilket resulterade i en helt ny stad vid strandkanten. Sedan dess har utvecklingen fortsatt i hög takt med stora visioner…